Zdrowa dieta walką z rakiem jajnika
Jak wynika z amerykańskich badań, o których informuje pismo "Journal of the American Dietetic Association" dieta bogata w warzywa i owoce, a uboga w czerwone i przetworzone mięso wydłuża życie kobiet chorych na raka jajnika.
Rak jajnika jest jednym z najgroźniejszych nowotworów złośliwych, ponieważ medycyna nie dysponuje skutecznymi metodami wczesnego jego wykrywania. Zmniejsza to szanse pacjentek na wyleczenie dlatego bardzo ważne jest sprecyzowanie czynników mogących wpływać na długość życia kobiet, które na niego cierpią.
Naukowcy z Uniwersytetu Stanu Illinois w Chicago przeprowadzili badania w grupie 351 kobiet, u których zdiagnozowano pierwotnego raka jajnika. Każda z pacjentek wypełniała ankietę dotyczącą częstości spożywania różnych pokarmów - owoców, warzyw, produktów zbożowych, mięsa, nabiału, tłuszczów i olejów, słodyczy i alkoholu - w okresie 3-5 lat poprzedzających diagnozę.
Dodatkowo, produkty mięsne, nabiałowe oraz zbożowe podzielono na "zdrowsze" i "mniej zalecane". Okazało się, że spożywanie większej ilosci owoców i warzyw czy nawet samych warzyw wiązało sie z dłuższym przeżyciem pacjentek. Rownie korzystny wpływ ma dieta bogata w produkty zbożowe tj. z pełnego ziarna. Natomiast produkty mięsne jako "mniej zalecane" wiazały sie z krótszym przeżyciem kobiet chorych na raka jajnika.
Według autorów pracy, wyniki tych badań wskazują, że sposób odżywiania się w ciągu kilku lat przed wykryciem raka jajnika może wpływać na przebieg choroby.
F(EZ)
auta
paczki
sms
kwiaty
e-kartki



Komentarze ( 4 dodane ):
Dodaj komentarz