FaktyChicago.com - Portal Informacyjny Foto Video Ogłoszenia - faktychicago.com Startuj z nami Podcasting Gry Online Kamery faktychicago.com - portal informacyjny Poznaj nowych ludzi
   Imieniny:    
Chicago:
Kategorie
  • WIADOMOŚCI
  • KRONIKA POLICYJNA
  • CIEKAWOSTKI
  • KULTURA
  • SPORT
  • ZDROWIE
  • CO GDZIE KIEDY
  • KOMUNIKATY
  • ARCHIWUM
Wyślij
  • auta
  • paczki
  • sms
  • kwiaty
  • e-kartki
Sonda
Czy jesteś zadowolony z usług Konsulatu RP w Chicago?
Na Wesoło
Posłuchaj faktów
Kina
Sprawdź repertuar wpisując kod pocztowy lub miasto

Test prędkości łącza
Słownik
na angielski
na polski
© Ectaco, Inc

Strona główna | KULTURA | Upadek Polskiego Muzeum w Ameryce
 
 

Upadek Polskiego Muzeum w Ameryce

02.24.2010
Wielkość czcionki: Decrease font Enlarge font

Muzeum Polskie w Ameryce (MPA) w Chicago zmaga się z poważnym problemami finansowymi, które mogą doprowadzić do upadku tej najstarszej i największej tego typu placówki w USA

 

Kryzys spowodował, że polonijnej instytucji brakuje pieniędzy na bieżące potrzeby: opłatę rachunków, czy wynagrodzenia dla pracowników.

Pośród ośmiomilionowej amerykańskiej Polonii zaledwie 900 osób to członkowie MPA, dlatego też placówka zwróciła się z odezwą do Polaków mieszkających w USA o wsparcie, dzięki któremu instytucja będzie mogła prowadzić dalszą działalność i przetrwać.

- W poprzednich latach nie zwracaliśmy się do Polonii, ale w teraz sytuacja zmieniła się - powiedział dyrektor Muzeum Polskiego w Ameryce, Jan M. Loryś. - Polacy uważają, że jesteśmy ważną grupą etniczną, dlatego powinniśmy utrzymać tę ważną instytucję etniczną w USA; jej istnienie oraz dalszy rozwój jest naszym wspólnym dziełem, odpowiedzialnością i obowiązkiem - dodał.

 Mieszczące się w Chicago Muzeum Polskie w Ameryce chce pozyskać jak najliczniejsze grono przyjaciół wspierających finansowo placówkę, bo tylko dzięki darczyńcom instytucja może istnieć.

Muzeum nie jest utrzymywane przez amerykański rząd federalny, ani przez miasto Chicago. Jak tłumaczy dyrektor Loryś, nie jest także finansowana przed rząd RP.

- MPA od paru lat współpracuje z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w tym Departamentem Dziedzictwa Kulturowego oraz instytucjami wspierającym Polaków za granicą, jak Stowarzyszenie Wspólnota Polska, które pomagają nam poprzez wspieranie projektów czy desygnowanie pracowników naukowych - dodaje Loryś.

W ostatnim czasie Muzeum Polskie w Ameryce wysłało ponad 120 prac graficznych do Polski, które były wystawiane w Krakowie i we Wrocławiu, a także wydane w formie albumu. To pierwsza tak poważna prezentacja placówki w kraju.

Ponadto MPA stara się pozyskiwać nowe grono sympatyków poprzez promowanie młodej sztuki polskiej w muzeum, by w ten sposób zaznaczyć swoją obecność na mapie kulturalnej Chicago. Wkrótce w ramach prestiżowego festiwalu sztuki "Atropolis" odbędzie się w MPA wystawa plakatów studentów ASP z Krakowa i Katowic pod patronatem chicagowskiego burmistrza oraz konsula generalnego RP w Chicago.

Założone w 1935 roku Muzeum Polskie w Ameryce (MPA) jest jednym z najstarszych muzeów etnicznych w Stanach Zjednoczonych. Placówka mieści się na terenie tzw. starego trójkąta polonijnego, tworzonego przez ulice Milwaukee-Ashland-Division, w samym sercu pierwszej polskiej dzielnicy w Chicago.

Celem działania placówki jest szerzenie wiedzy o polskiej historii, kulturze i sztuce oraz gromadzenie najcenniejszych elementów polskiego dorobku kulturalnego, dokumentów oraz pamiątek. W archiwum MPA znajdują się zdjęcia polonijnej diaspory oraz bezcenne źródła historii polonijnej, w tym cała dokumentacja Rady Polonii Amerykańskiej (1938-1973) i Wydziału Narodowego Polskiego (1916-1925).

Biblioteka MPA posiada zbiór 100 tys. woluminów, w tym unikatową kolekcję poloników, cymeliów i starodruków. Na 18 kwietnia 2015 roku planowane są obchody stulecia jej istnienia na ziemi amerykańskiej.

- Amerykanie zwracają się do nas w różnych sprawach: od komentowania aktualnych wydarzeń w Polsce po opinie dotyczące historycznych wydarzeń takich jak Holokaust - podkreśla dyrektor MPA.

Muzeum, będące aktywnym centrum kultury polskiej w Stanach Zjednoczonych, przechowuje także wspaniałą kolekcję sztuki najwyższej klasy. Wystarczy wymienić obrazy Olgi Boznańskiej, Jacka Malczewskiego, Witkacego czy Jerzego Nowosielskiego.

 

 (WP)

 


 



Jeśli na tej stronie widzisz błąd, napisz do nas

Komentarze ( 25 dodane ):

Zajcew 02.24.2010
Moja zona wsparla Muzeum bo nalezy do Biblioteki i wogole ale dobrze by bylo jakby fakty chcicago chociaz podaly jakis kontakt zeby czytelnik wiedzial jak wesprzec Muzeum.
Polskie Muzeum i Biblioteka to naprawde cos wartosciowego w odroznieniu od tych wszystkich gnusnych niedzielnych spedow koscielnych czy innego bagna spod znaku KPA itd.
obserwator 02.24.2010
Muzeum powinno byc otwarte 1 dzien w tygodniu,tylko dla potrzeb zwiedzajacych
turysta 02.24.2010
przestancie juz plakac nad muzeum,
zajmijcie sie glodnymi i potrzebujacymi
dodo 02.24.2010
skoro to muzeum to niech City Of Chicago sie tym zajmie
Wiosenny Tulipan 02.24.2010
Zgadzam sie z turysta.Tylu ludzi nie ma obecnie pracy wsrod nas rodakow,a tu jak nie koscioly to co innego.Skad mamy brac,a jesc cos trzeba i placic rachunki.Nam nie ma kto pomoc.Wszystkie te polskie rozne organizacje sa wspaniale i coraz wiecej ludzi sie o tym przekonuje.Ludzie dlaczego takim dziwnym narodem jestesmy,ze nie umiemy sobie pomagac!Zycie jest krotkie i ciezkie,a sprawiedliwosc jedna przed ktora nikt sie nie wykupi.Czys biedny czys bogaty i tak pojdziesz do piachu.
kolega Gosi 02.24.2010
No ludziki, czas gnac do odnowionego budynku konsulatu: 1530 N.Lake Shore Dr, poprosic o finanse na pomoc museum bo na rozrywkie majo ile potrzebujo i na zjazdy do parady z pisiorem a po co. Napowiadal dyrechtor J.Lorys: "Muzeum nie jest utrzymywane przez amerykański rząd federalny, ani przez miasto Chicago. Jak tłumaczy dyrektor Loryś, nie jest także finansowane przed rząd RP." I co z tego?
A jakby poprosil mamusie, szanowna seniorke Maryje Lorys, co zbiera kase w Chicago i wywozi na ksiedzow kresowych, to by i na Museum udalo sie cus uszczknonc a nie dawac pani Lusience u ktorej szanowana Mamuska nadaje we wtorki, nie bez zaplaty przeciez.
Zajcew do tulipana 02.24.2010
Jak tam nigdy nie byles/as to wez czlowieku zamilcz. Po to sa centra kulturalne jak te muzeum i biblioteka? Zeby ciebie w tym kraju nie traktowali jak Borata ciemniaku, zeby twoje dziecko moglo wyporzyczyc ksiazke po polsku, zeby byl jakis Polski AKCENT w tym miescie oprocz gnusnych festynow, miernego radia i tv i polakow mentalnie tkwiacych w PRL. Bieda byla, byc i bedzie a to co po nas zostanie to inna historia. Po zatym tam tez pracuja ludzie, nie-nie babcie w beretach tylko mlodzi fajni ludzie zreszta z kim tu mowa.
do kolegi Gosi 02.24.2010
Puknij sie w czolo palancie. A pania Lucje zostaw w Otwartym Mikrofonie. Tak samo prawie stuletnia mother Jaska Lorysia. Czep sie tramwaju a nie kolejarza
september 02.24.2010
"centra kulturalne","wyporzyczyc","Polski AKCENT","Po zatym","nie-nie babcie"
..."zreszta z kim tu mowa"

hmm...
Tulipan do zajcewa! 02.24.2010
Podziwiam Twoje zale i troski.Wspieram rozne polskie organizacje razem ze swa firma.Pomoc jest potrzebna tylko oni patrza na daj ale jak ludzie chca pomocy to robi sie problem.Wiem to z opowiesci roznych ludzi i na niektore polskie organizacje juz nic nie damy.Co do Radia i TV to masz racje.A co bys nie zrobil w tym kraju to i tak beda traktowali Cie jak buraka tak jak napisales oczywiscie rodacy Polacy,bo tylko w nas jest zazdrosc,hamstwo,cwaniactwo, prostota i glupota.Nikt Cie nie oszuka,a Polak zawsze.Sa wsod nas i dobrzy ludzie ale na obczyznie dopiero poznaje sie realia polskiej kultury.
zapiekanka za 9 dol na polskim wiescie 02.25.2010
a najlepiej realia poznaje sie na polskich spedach i festynach, mniam mniam, w tym roku polski talerz pojdzie w gore...tak samo jak zapiekanka.
obserwator 02.25.2010
Tulipan,muzeum otrzymywalo $$$$$ z PRCUA,tak jak stwierdzili u p.Niemczyka w Polvision,inne organizacje nie-dochodowe rowniez otrzymuja $$$$ a w naszym srodowisku polonijnym mamy ich coraz wiecej zaczynajac od zespolow folk
ktore ciagle zebrza.



Czeslaw(nie Spiewa) 02.25.2010
Do ObseWatora: info z wizji poloni i radia z jackowa nie sa dla ludzi miara prawdy. Ich zrodla to wirtualia a tam smiec na smieciu, ktorych nie potrafia oddzielic. Lokalne wiesci zgodne z faktami podaja u Slawkow : Budzika, Sobczaka, Bielawca, zawsze u wietrznych nie mowiac o FAKTY-CHICAGO!Taka prawda.
folkdancer 02.25.2010
Obecnie nastal czas zeby polonusi z emigracji solidarnosciowej zaczeli angazowac sie w utrwalanie dorobku coraz to kolejnych pokolen fali emigrantow, na polonii nastaje nieodwracalna zmiana pokolen i paleczka sztafety czeka na chetnych i odwaznych a nie wypominanie sobie jakis roznych innych malo wartosciowych spraw z zycia na polonii.
folkdancer 02.25.2010
Po goralsku:Ptok ptakowi nie jednaki,
człek człekowi nie dorówna,
dusa dusy zajrzy w oczy,
nie polezie orzeł w gówna.
obserwator 02.25.2010
A moze zajac sie z bliska wlasnie tymi wszystkimi non-for profit organizacjami lacznie z muzeum ile i od kogo otrzymuja i na co $$$$ wydaja,jezeli ciagle tylko zebrza pod plaszczykiem utrwalania dorobku kulturowego Poloni,
to powinno byc do publicznej wiadomosci.
go go go 02.25.2010
Latwiej powiedziec niz zrobic. Obserwator, jak sobie wyobrazasz to sprawdzanie zarobkow w instytucjach non-for profit, bo z ich statutow nie wynika powszechna jawnosc szczegolnie co do wyplat/gazy/swiadczen za prace, z tyt.udzialow/tzw.shares, etc. bo dziala ochrona danych osobowych (a uchyl to!)
Zenon 02.26.2010
kto byl w muzeum to wie co tam sie dzieje, kurz wszedzie zadnego skladu i ladu obraz Pulaskiego obok mudnuru z innej epoki i stroju goralskiego, w gablotach medale, kolejka waskotorowa, sztucce, kredens, stroj Modjeskiej, kto to wiedzial, a ten budynek to nie jest sala muzealna tylko swietlica, w jakim stanie jest kolekcja obrazow na scianie serce sie kraje - Kossak obok proporczyka zeglarskiego, jakis plakat z innej beczki, ludzie zrobcie porzadek z ta instytucja, ile tam jest ludzi na etacie, niech sie wezma lepiej za robote, bo pograzyli instytucje i nikt sie nie zlituje... sa muzea w Chicago mozna zobaczyc jak wyglada ekspozycja i zrobic cos porzadnego - bo jezeli ten balagan ktory tam jest teraz w zbiorach to ma byc dziedzictwo Polonii to ja dziekuje
do Zenka 02.26.2010
Zenus, cos ci sie pokicalo we glowie. Cale zbiory sa schowane. Eksponuje sie to dla spec gosci. Take kolekcje sprzed wiekow by sie utrzymaly na swoim miejscu? "Kolekcjonerow z przypadku" nie brakuje! Zreszta jaka polonia take zbiory jej pokazujo. A co myslisz, ze ubezpieczenie darmowe? To sa koszty!
Polka 02.27.2010
Do wszystkich Polakow narzekajacych na tej i innych stronach internetowych:
-po pierwsze sa teraz czasy jakie sa wcale nie inne i gorsze od czasow kiedy to powstawaly pierwsze organizacje i koscioly tu w Chicago, czy w calych Stanach.Tym ludziom wtedy tez sie nie przelewalo w portfelach a jednak zostawili cos dla potomnych, a my tego nie szanujemy i nie cenimy.Dlaczego? Bo jestesmy juz zwyrodnialym , zepsutym spoleczenstwem, ktoremu juz nikt i nic nie dogodzi. A naszym dzieciom ----- nawet sam Bog chyba nie dopomoze. Oni to juz zadnych idealow nie maja. Moze i racja??????po co nam Muzeum Polskie za Granica????
-do tych co narzekaja , ze do garczka nie maja co wlozyc a musza dawac jakies skladki- mam pytanie,- Przeciez palicie papierosy za 10 dolarow, jezdzicie najlepszymi markami samochodow, robicie imprezy, chodzicie na rozne imprezy, kupujecie w drogich sklepach a nie w trift store ,wasze dzieci maja komputery, I Pody ,DS, itp., itd.----czyzby naprawde bieda byla???? Ci co nie maja pieniedzy to nawet by tu nie pisali swoich wypocin i obrazali innych
-Polaku -miales ch.... zloty rog, ostal ci sie jeno sznur ---
-cudze chwalicie ,swego nie znacie ,sami nie wiecie co posiadacie---
-u kogos belke w oku zobacza a w swoim slomki nie widza---
CZYZ TO DO NAS POLAKOW NIE PASUJE/////
dola idola 02.27.2010
Takie tam przegiecia jak patriotyzm, to rzeczywiscie tylko sie nadaje do muzeum. I jak powiedzial pan z PNA i ich sponsor Ozog, muzeum ma kase tylko trzeba oszczednie a te laski zadymiary,one chca podwyzke a na to nie ma i nie bedzie. Dyrektor Lorys tak,bedzie mial, reszta do zwolnienia. Kryzys jest no nie? Tyle.
obserwator 03.02.2010
i znow walka-p.Lorys stwierdzil,ze maja fundusze do polowy Marca-p.Ozog ze maja fundusze do konca roku,znow zamieszka wokol non-profit organizacji,wszystko powinno byc jak najwczesniej wyjasnione,chociaz juz wiadomo ze obydwaj panowie prowadza walke.
Olek 03.02.2010
Na samym poczatku artykulu jak wyzej: "Upadek Polskiego Muzeum w Ameryce" znajduje sie stwierdzenie: "Kryzys spowodował, że polonijnej instytucji brakuje pieniędzy na bieżące potrzeby: opłatę rachunków, czy
w y n a g r o d z e n i a... dla pracowników." Jeszcze jakies watpliwosci?
Ana 03.02.2010
Jak zwykle chodzi o kase, tym razem dla jeczacych pan ktore powinny poszukac sobie czym predzej innego miejsca na zale.
obserwator 03.03.2010
Jakie beda losy muzeum po tych kontrowersyjnych wypowiedziach prezesa PRCUA i Muzeum ?

Dodaj komentarz comment

    Podyskutuj na czacie comment
  • print Wersja do druku
  • Plain text Wersja tekstowa
Tagi
chicago (1) ameryka (1) muzeum (1) polskie (1)
Oceń artykuł
5.00
  • Najczęściej czytane
  • Skończy się "wolna amerykanka" w policji. Raporty z każdego użycia paralizatora
  • 9 lutego to Dzień Lecha Wałęsy... w stanie Illinois
  • Kontrowersyjne place zabaw. Od Coca-Coli, albo żaden
  • Gołota napisał wiersz dla Szymborskiej (WIDEO)
  • Ostatnie komentarze
avatar xxxx
Sorry Andrzeju Za Tych Wiesniakuw Tutaj Wielki szacunek Do ciebie za to co Zrobiles za Swoich czasuw , Rub na co masz ochote i sie ...
avatar Koziolek
Koziolek zapytowywuje datowego co znaczy"debitelowany"?Czy chodzi o depilowany,a moze deliberowqany.Koziolek wie ze datowy na codzien mowi wiejska gwara,ale uprzejmie uprasza, by pisac jezykiem zrozumialym nawet ...
avatar ksiadz @ Walesa
Ani beeeee, ani meeeee, ani kukuryku....B. Smolen trafil w 10 tke.
Mapa
Podaj nazwę, adres lub kod pocztowy szukanego miejsca:
Wyślij
Pogoda                        Chicago, IL

 
Strona główna | Ustaw jako strona startowa | Redakcja | Reklama | Współpraca | Archiwum | Praca w Anglii
Copyright © 2008-2012 Fakty Chicago, LLC. All rights reserved.
Reproduction in whole or in part without permission is prohibited.
The comments are property of their posters.
śmieszne filmy skuteczne odchudzanie